Inspiratie om een draai te geven aan jouw inrichting
Tips & adviezen – eerste deel “de inrichting”
Je hebt meubels die aan de gestelde eisen voldoen, die je met veel zorg hebt uitgekozen of gaat uitkiezen. En als je deze dan neerzet, zou dat toch moeten voldoen? Maar zo werkt het toch niet. Deze 5 tips helpen je op weg naar een inspireerde inrichting!
- Eenvoud en rust
Kinderen brengen zelf al zoveel kleur. Een rustige, lichte omgeving zorgt voor rust in de groep en rust in jouw hoofd. Wil je ook een rustige en prettige omgeving creëren? Kies dan voor lichte kleuren op de muren of voor het meubilair. Wit, grijzen, natureltinten en hout zorgen voor rust en geven ons een warm gevoel.
Het warme gevoel kun je versterken door kleinere, op zichzelf staande plekken te maken, maar ook door zachte en comfortabele elementen toe te voegen. Dat tapijt waarop gespeeld kan worden, een bank om te lezen of waar je voorgelezen wordt . Zachte materialen zorgen voor veiligheid en geborgenheid. Al laatste tip rust creëer je ook door patronen, elementen en kleuren te herhalen, door een eenheid te scheppen.
- Maak de ruimte kleiner
Een grote open ruimte met specifieke eisen en wensen heeft een hele andere vorm van inzicht nodig. Inzichten die het beste uit de ruimte halen en een ruimte tot stand brengt, waar iedereen die er moet zijn, ook graag wil zijn, omdat zij zich hier op hun gemak voelen. Kinderen kunnen zich moeilijker concentreren in een grote open ruimte. Ze krijgen teveel prikkels van alles wat er om hen heen gebeurt en ze voelen zich niet meer veilig. Door een paar hoeken in de ruimte te creëren, voelen kinderen zich al meer afgeschermd en ontstaat er een eigen speelplek, waardoor zij zich meer kunnen verdiepen in hun spel of opgaan in hun fantasie. In het volgende deel tips & adviezen gaan we nog dieper in op het creëren van hoeken.
- Betrek PM’-ers bij de inrichting
Hoe kijk jij als pedagogisch medewerker naar de ruimte, wat zijn de looproutes, welke activiteiten zijn er dagelijks en hoe kun je toezicht houden op alle kinderen. Creëer structuur in de ruimte en zo hebben pedagogisch medewerkers meer overzicht. Zo kom je ook meer aan je werkelijke taken toe en kun je doen voor je goed in bent; het begeleiden en inspireren van de kinderen.
- Gebruik de seizoenen
De seizoenen zorgen ervoor dat het buiten het gehele jaar door anders is. Kinderen pikken deze veranderingen op en spelenderwijs leren zij erover. Hoe meer zintuigen je gebruikt bij al die indrukken, hoe beter de ervaringen worden ‘opgeslagen’ in je lijf. In de lente is het tijd van onderzoeken van binnen naar buiten. Alles bloeit op. In de herfst veranderen de blaadjes van kleur en kun je in de plassen dansen. Elk seizoen is anders en heeft haar eigen charmes. Er valt veel te ontdekken, haal de seizoenen naar binnen en denk na over de invulling in jouw ruimte. Een themahoek of wand voor knutselwerkjes. Kinderen kunnen uitgedaagd worden door de meest eenvoudige dingen. Laat het ze vooral zelf ervaren. Deze elementen zijn in de inrichting vaak eenvoudig te integreren.
- Bekijk de ruimte door de ogen van een kind
De laatste tip is simpel maar belangrijk: bekijk de ruimtes in je kinderopvang altijd door de ogen van een kind! Wat logisch lijkt vanuit het perspectief van een volwassene hoeft niet altijd logisch te zijn voor een kind. Ga eens op je knieën zitten en kijk om je heen. Wat zie je? Waar kan je bij?
Of je nu kiest voor een nieuwe inrichting of een restyle, je krijgt een nieuwe uitstraling met soms nieuw meubilair of een combinatie van nieuw en bestaand meubilair, wel zo duurzaam en milieuvriendelijk. Hulp nodig? onze adviseurs helpen je graag bij het kiezen van kleuren en meubels die het beste passen bij de ruimte en inrichting.
Volg onze socials voor inspiratietips 6 t/m 25, die een draai aan jouw inrichting geven!
Bekijk hier nu ook deel 2 de omgevingsfactoren